Kathak

​Kathak (Kathak’) kan spores gennem ældre litteratur tilbage til historiefortællerne, Kathakas, som reciterede Kathas, fortællinger fra Puranaerne og heltedigtene sammen med dans og gestik.


I middelalderen udvikledes Kathak til en klassisk danseform, der udførtes i templerne og ved hofferne som solo- eller ensembledans af både mænd og kvinder.


Danse til ære for Shiva kaldtes Shiva Tandava, mens danse tilegnet Krishna kaldtes Natvari Nritya. Dette blev grundlaget for Jaipur Gharanaen. Mellem 1300- og 1500-tallet undertrykte det muslimske styre musik, dans og drama. Derimod var der en genopblomstring i 1600-tallet af Krishnakulten, der inspirerede kunstnerne. Sange af digter/komponisten Surdasa beskrev Krishna, Radha og gopierne. Mens Kathak lånte elementer som rytmedigte, dansemønstre og bevægelser fra folkelige danseformer.


Den store muslimske regent Akbar, der var meget interesseret i musik og dans, ansatte de bedste danselærere til at undervise hofdanserne. Men som muslim forbød han alle hinduistiske elementer, så der udvikledes en ren abstrakt Kathakform.

​Nawaberne blev også interesserede i dans og ansatte hofdansere. Nawab Wajid Ali Shah var ikke blot en connoirsseur, men også en dygtig danser og musiker. Han skabte Thumrimusikstilen og komponerede lyriske kærlighedsdigte, Thumris, i den klassiske stil. Disse sange blev sunget af kathakdanserne og fortolket mimisk. Meningen i den enkelte frase blev udtrykt på forskellig vis med gestik og ansigtsudtryk. Nawaben opmuntrede sine to hofdansere, Binda Din og Kalka Prasad, til at udvikle den Kathakform, som kaldes Lucknow Gharanaen.


Janki Prasad Gharanaen fra Benares er en anden gren af Jaipur Gharanaen, der er kendt for sin ynde og præcision. Nritta, den rene dans er en vigtig del af Kathak, der kræves præcist fodarbejde understreget af mindst 100 bjælder bundet om hver ankel. Skønheden i dansen er den harmoniske forening af kroppens linier der giver rytmen visuel form. Andre af kendetegnene på Kathak er de variationer i tempo og rytmecirkler, hurtige pirouetter og stop.


Ynde og flyende bevægelser er de æstetiske kvaliteter. Dansen ledsages af hindustani musik, den nordindiske musiktradition. Kathak har udviklet sit eget hasta mudrasystem, som ikke hviler synderligt på sanskritkilderne. Poetiske temaer eller episoder udtrykkes gennem rytmiske bevægelser og stillinger i Ghat Bhava.


Omkring 1930 begyndte Kathak at komme frem som en nutidig kunstart. Nogle dansere har skabt balletter med temaer fra sanskritdramaerne. Mens andre har sammensmeltet Jaipur Gharanaens abstrakte dans med Lucknow Gharanaens mimiske dans for at genskabe Kathak in toto og har samtidig givet ny ånd til denne form.


Kvindekostumet består af et knæ – eller ankellangt rundskåret skørt over snævre bukser med kort bluse, vest eller jakke pyntet med guldsmykker. Håret bæres i en lang fletning dækket af et slør.


Mændene bærer jakke med rundskåret skød eller skjorte med skærf over snævre bukser pyntet med enkle smykker.


Kostumerne er af farverige silke eller brokade.

Kastrupvej 98 A . ​2300 København S . Tlf. 26 49 14 40