Kuchipudi

​Kuchipudi (ku’tjipudi) betyder skuespillerens landsby. Denne dansedramaform kan spores helt tilbage til 1300-tallet, hvor omvandrende sangere, kusilavas, fik skænket en landsby af den regerende konge. Den blev kaldt Kuchipudi og blev et levende kulturcenter i de følgende århundreder.


En fremstilling spilles af mandlige skuespillere af brahminkasten på en primitiv scene med front til templet.


Der begyndes bag et scenetæppe holdt oppe af to scenetjenere, der også sørger for at belyse scenen med fakler. Der akkompagneres med musik efter den Karnatiske tradition. Mens den dramatiske form består både af tale og sang flettet sammen med dans og mime.


Et dansedrama indledes med skuespillerbestyrerens ritualer og Ganeshas velsignelse af de tilstedeværende. Hver danser introducerer sin figur med Pravesh Daru, den indledende dans. Der er både maskuline og feminine Darus med dramatisk gestik, stillinger og dansesekvenser, som gives med ynde og elegance. Darus fungerer også som danseelemenbter gennem hele forestillingen.

I 1600-tallet udvikledes Bhamakalpam, et dansedrama, hvor Krushnas hustru Satyabhama udtrykker al sin kærlighed til ham. Dette kom til at markere en ny fase i det dramatiske udtryk med et mere intenst og varieret register af følelser centreret i Satyabhama.

​Hun bærer en lang fletning pyntet med et slangeornament, som svinges over scenetæppet, idet hun udfordrer tilstedeværende dansere. Et særligt soloreperroire, Shabdas, egnet for kvindelige dansere udvikledes som dramatisk karakterisering i danseform over mytologi emner. Det gav et fint medium for dramatisk udfoldelse med et stort vokabularium af hasta mudras og bevægelser, som både fortæller en historie og portrætterer diverse figurer med brilliant definering.


Bala Gopalam Tarangam udføres stående på en bakke med en vandkrukke på hovedet, mens der udføres forskellige trin og gangarter med haste mudras til perfekt timing.


Fra 1950'erne har de kvindelige dansere domineret Kuchipudi pga. at mange Kuchipudilærere tog til Madreas og fungerede som danseinstruktører og keografer i fulmindustrien. Rent danseteknisk minder Kuchipudi meget om Bharata Natyam, men under dennes strenghed i linierne. Der er dansedramaerne benyttes meget varierede kostumer med forskellige hovedtøjer, smykker og rekvisitter.


Der bruges både smiket maskering og udskårne masker. De kvindelige dansere benytter kostumer og smykker, der minder om Bharata Natyamkostumet.

Kastrupvej 98 A . ​2300 København S . Tlf. 26 49 14 40